De cliënt centraal: lessen uit Noorwegen

Terug naar de bedoeling, transformatie van het sociale domein, we praten heel wat af. In Noorwegen noemen ze dat gewoon kwaliteitsverbetering. En daar kunnen we veel van leren: één gezin één plan (maar dan echt), ervaringsverhalen die minstens zo serieus genomen worden als evidence based kennis, sociaal werker als beroep. Zie hier een kort verslag van de studiereis naar Trondheim die we organiseerden voor wijkteams uit Tilburg en Culemborg. In vier dagen van een keten naar een team.

Nog een tip waar u meteen mee aan de slag kan: een doelmatige uitkeringsintake waarin niet rechten, plichten en normbedragen centraal staan, maar de simpele vraag: hoeveel geld heeft u dan nodig?  Experimentje in Noorwegen: cliënt krijgt inzicht in zijn uitgaven en leert budgetteren, zowel cliënt als professional zijn meer tevreden, en het uitkeringsbedrag waar ze op uitkomen is vaak nog iets lager dan het normbedrag. De conclusie aan het eind van zo'n gesprek kan in Nederland dan nog steeds zijn: "en dit is wat u krijgt, de norm". Waar uitwisseling al niet goed voor is. Een stuk goedkoper dan change managers, transformatieprogramma's en onderzoeksbudgetten.